LAZADA SALE PLEASE CLICK AT THE IMAGE TO THE WEBSITE

Monday, March 18, 2013

Eryna & makanan pertama nya :)

As salam.

Eryna kan dah masuk 7 bulan.tapi dia memang belum start makan.shian shembams kan.shian ke.alah,paed dia cakap ,baby bfeed ni takpe makan lambat sket.
Tapi,since eryna sangat ganas bila nampak makanan, so ,aku decided to bagi je.abis tu,dah semua benda dia makan.tangan aku pun dia makan.acaner tuh.

So,aktiviti beli barang makanan pun berlangsung.pastu aku pun kemain lagi dok goggle.maklum la, skang ni kan orang buat puree ja.kelas jah.mak2 kita dulu bagi bubur nasi ja.cerdik bijoks jgk kan.




Buku tu dengan semangat nya aku beli.last2 tak jugak aku refer situ.maybe later sebab buku tu resipi until pre-school.
Baby cubes tu beli kat fabolous mom.ok la ,RM 25 + kot.buat letak puree.
Yang set anakku tu ,akak aku beli. so far belum membantu dalam penyediaan solid food eryna.Ok jgk ,tuk tapis, smash pastu ape tah lagi.

Aku beli apple ,pear & sweet potato serba satu.memula dah bagi eryna makan pisang emas .just letak dalam food feeder.seems like she ate the feeder more compare than pisang tu.
Pastu letak epal.entah la,agaknya dia tak suka makan raw gitu kot.since dia batuk ,last2 stop semua benda.sampai la ni,batuk tu sbb viral je paed cakap.



food feeder jenama autumnz ,less than RM20.last2 habuan dia makan benda tu aja

Bila dah terlebih 7 bulan ,so aku pun saja la try nak mem'puree'. bkn payah sangat pon.just rebus pastu blend.memula nak stim ,but ,sweet potato tu rebus lagi cepat.

Ni resipi tahap cikai senang :






- Sebijik potato di kerat kiub comey2.
- 2 oz ebm & sedikit air masak

Dah siap rebus, blend le.tengok la ,kalu pekat ,tambah air sket.done !!!!
Blender tu aku tak pernah guna.boss aku bagi for wedding gift. sebab nya besar gedabak kaca .khas tuk smoothies.ni la baru nampak berguna.kalau tak, dok berlipas dalam almari..haha..

Seketui potato tu boleh 3 kali feeding. kira aku bagi 2x sehari kan. buat hari sabtu ,boleh makan sampai hari isnin.tadi bagi kat bbsitter buat bekal.


rendam dalam air suam bila nak makan.letak dalam chiller.senang :)

Jom tengok apa kata pengguna :


Am ready mama !!! 

yum yum dap nya 

minum air masak pulak

Sekali feeding tu ,2 sudu ja pun.habis ok.haha.bagus anak mama ye.macam sedap sangat pulak.
Aku bagi bila dia nak.so,bila dia tarik tangan nak lagi, baru aku suap. Bila dia takmo,aku stop.taknak paksa.

Lega bila eryna mmg nak makan & senang minum air masak.Alhamdulillah.semangat la sket mama nak masak.Orang kata tunggu 4 days rules.nak tgk allergik.aku rasa takdak kot.
After makan, siap memberak macam biasa.takdak tanda2 sembelit.so,pass la ye.since sweet potato dah abis ,malam ni ingat nak masak bubur ja terus. maybe campur dgn brokoli kot.
Malas nak buat rules buah2 tu.haha.lagipun ,dah tau eryna allergik apa.

Pastu ,smlm masa kat Giant ,saja la beli biskut baby bites.well, people get spoiled sometimes kan.sebab dia kan suka bising bila tgk org makan,so aku beli tu kot boleh alih perhatian dia kan.
Ada orang mmg takmo kasi salt/sugar. dalam biskut tu konfem ada.tapi,bukan aku bagi semua pun.sket je pun.dia pun makan main2. takdak la aku over nak homemade aja.terpulang la ye.
Cuma biskut cam farley all aku takleh kasi sebab eryna ada allergik to wheat.
Aku tak la nak strict sangat.cuma try my best nak masak la.



Ini buat jajan. baru sekali makan.pasni mama try goggle la biskut yang senang takdak masuk wheat ye.



Gaya cik eryna makan biskut.over je lebih tu.

Ok shembams..nanti mama masak yang best2 tau +_________+.



No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...