LAZADA SALE PLEASE CLICK AT THE IMAGE TO THE WEBSITE

Wednesday, November 16, 2011

Entry bercampur campur

As salam.
Hari isnin aku memsk seperti biasa.apa yg ada dlm fridge tu,aku buat la apa yg boleh.kekdg ulang balik resipi.seyes,aku ni kekdg bleh blur xtau nk msk apa.sbb since weekdays aku mmg msk,jdk pening jugak 5 hari tu nk msk apa.slalu benda ulang2.macam gulai,asam pedas or masak kicap.masak lemak tu ada la jugak in slot sometimes..tu pun..kekdg,aku rasa asik repeat aje lauk utama.

Bila berdua aje yg nk mkn,nk msk spageti ke lasagna ke,kena buat portion besar,sbb bahan2 nya come in big canned. mcm tomato in can tu.kalu buat half,nanti half simpan,apa plak aku nk msk..buat nasi tomato ???
eh..aku bleh kecikkan sukatan ..hmm..kena lebih kreatif memsk..for now,dinner,mmg nasi putih la jadik pilihan sbb tekak kampung en somi.nanti kang dia lapar tgh mlm,xke aku jugak yg kena kerja keras pikir apa plak nk msk..

Menu hari isnin,


gulai udang dan kcg panjang,pekasam & budu

Gulai udang tu actually terover masam.ms letak jus asam jawa tu xperasan byk plak aku ambik..sudahnya,asik tambah santan,air,garam & gula..pon xhilang2 masamnya..hujung2 baru kurang sket..kuah tu mmg std kena byk sbb laki ai stok mkn kuah mcm minum sup..

ada skali aku buat asam pedas ikan pari,kuah tu half mangkuk,ms tu 1st time buat,licin kuah tu siap laki ai dok perah bunga kantan kasik kuar air..mak aih...so,since then,aku mmg akan buat kuah banyak kasik banjir.

Pekasam tu nmpk cam rentung je kan.but,actually,its just fine.maybe flash  :p ...usually,aku akan grg bwg & cili kering so that harum je bau nya.jgn xtau,pekasam lampam tu we bleh mkn srg sekor..*tepuk tepuk sbb pandai dah mkn pekasam*

& budu tu,as an option if xde sambal belacan.even we bkn kelate mari,tp,ttp jugak mkn..sedap upenya rasa dia.slalu mkn dgn kacang botol,but since byk timun leftover from nasi ayam nye menu,so,we habiskan ini dulu..xbaik membazir..

& betik adalah hasil tanaman my ayah.manis sesgt.ayah mmg rajin berbudi kt tanah since young..dah pencen..lagi mcm2 dia tanam..

terangkat habis dpt kena dgn nasi panas2 ni weyh..mmg licin ye..alhamdulillah...




nasi tomato pertamaku



& nasi tomato seperti di atas ni adalah yg pertama buat.pon,menjadi ( dah lama buat ni...)..cuma sbb terlebih letak tomato puree,colours tu a little bit terang..tp,xmasam,maybe sbb dah sebati ngan susu cair..
jgn tnya y nmpk tomato je kt dlm pinggan tu,sbb ayam msk merah tu actually,left over from msk apa ntah..so,dah dipotong kecik2,jdknya dia kurang menonjol..nak2 semua kaler kt situ adalah merah kan..tp,double happy sbb jadi..yeay !!!!

Menu smlm plak xde..sbb normally,selasa,aku akan cuti sebentar dari dapur.masa ni lah time nk g cari bahan mentah kt pasar malam seksyen 7,KD..
smlm,hasil pencarian,beli sotong yg stok bleh mkn 2 minggu agaknya..sbb laki ai,hantu sotong..xdilupa ikan pari tuk di msk asam pedas -al maklum,mak mentua ai udah kirim siap2 daun kesum & buah kundur masa nk blk kl ritu..


Dah,kena goggle my resipi carik idea nk msk apa ni..daaaa.....

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...