Friday, September 23, 2011

Phang Nga jadi Phi Phi tour Day 2

As salam..

Masa day 2,ada plak benda 'lawak' plak pepg buta..aku dh kunci jam nk bgn kui 7am n bfast around 730 am sbb pick up ke Phang Nga katanya kui 830 am.after subuh tu,memsg bantai tido,mmg sedang elok la kui 715 am baru bgn..tgh siap2 tetiba reception kol kata pick up dh dtg.aik...pelik,apesal ko awai sgt,baru 730am masa tu.so,aku ckp la,janji dgn driver kui 830 am..

Tp,we siap2 jugak laju2 n bgtau kt pakcik driver tu.aku tunjuk envelope tour aku...
Kt sana,depa akan bagi envelope & put receipt & tulis besar2 alam kt depan tu the pick up time supaya ko xkonpius..pastu,dia kata,ok..so,aku ckp la kami nk bfast dulu..

Hotel ni prepare american bfast & mostly bihun/mee/nasi dia guna eggs & vege aje.
Tgh sedap bfast tetiba ada plak waitress dtg ckp dh 2 kali van pick up dtg.minah tu mcm nk sound aku plak..eh..ko plak over kan..
So,we pon lari2 g kt reception & tgk driver lain pulak..dia sebut 'Phi Phi' .aku tunjuk tiket aku,tulis 'Phang Nga' ,dia angguk kata betul..aku ada sket confuse,tp,ikut jugak ke van..


Patong Beach
Phi Phi & Phang Nga definitely lain, which Phi Phi snorkelling & Phang Nga canoeing.
Masa tu plak, aku xbwk google yg hubs beli.actually,drg provide google,tp hubs ni so semangat dh siap beli for both of us masa kt Msia.

Dalam van tgk org suma dh tunggu..van dia air cond & besar & bersih. ..Aku rasa xsedap hati lak..so,aku tanya minah sblh aku,from japan & dia tunjuk flyers dia = Phi Phi..oh my !!

wtfcuk....dh silap van..pastu kena la sound sedas ngan hubs sbb dia kata tadi kat list nama driver tu ,dia nmpk nama aku walhal kt receipt is nama dia sbb dia bayo..
so,kalu ikut logik,mana laki tu tau nama aku kan ????skali baru tingat,aku ada kontek thru on9 ngan this 1 tour agen,upenya dia dh set kan date aku today g Phi Phi ,dia mtk driver pick up & dia suh aku bayo ms sampai..kira special arrangement.
tp,aku kan xkonpem ngan agen tu sbb ms kt sana aku xdpt access internet kt blekberi, plus aku dh stop roaming..
upenya,dia mtk org amik aku,mean,driver yg betui mmg p hotel  kui 830am,tp aku dh terlepas ke tmpt lain..driver yg betui tu xtau la pick up sapa..

suasana kt pier ..tgh queue nak naik boat

ni la speed boat kami..ada 3 enjin

Dah smpai kt sana,nasib dpt settle..depa kol tour yg aku dh bayaq smlm tu  n suh aku switch instead of pegi Phang Nga today ,we pegi Phi Phi aje sbb dah xsmpt if nk transfer aku pegi bay ke Phang Nga ..
cumanya,sbb aku xbwk google,so,kena la perli sedas lagi ngan laki aku..hu..hu..

Info : Kt sana ada byk giller stall/kedai yg jual pakej2 tour ni.sepanjang jalan ada.kena la pandai bargain price.ada byk jenis2 tour.basicnya pegi Phi Phi & Phang Nga tu.cuma,tgk la,nk pegi suma island dlm pakej ke or just nk amik part aje.pamphlet ada byk,just tgk & decide..
& pilih plak nk naik long boat ke,cruise ke,speed boat ke..
Nak cepat & adventure,amik speed boat la.aku xmabuk laut pon.cuma enjoy all day long..ahaks!!!

dlm speed boat-mood jadik baik..ha..ha..best sbb tour guide pon gile gile


1st stop kt maya bay-krabi
1st stop kt Maya Bay-sempadan krabi-masa ni speed boat ja dpt stop & dlm 30 mins je sbb dh pack dgn boat//.gpon,beach ni kecik je.ada tmpt lagi best nk stop.aku xingt exactly island nya,tp yg pasti in pakej ,kami ke Maya Bay-Khai Island-Phi Phi ley-Viking Cave ( shooting Pirates & Carribean )-Monkey Island-Phi Phi Don ( lunch kt sini ) -Loh Samah (tempat shooting citer The Beach ).

ada 2 kali snorkelling,1st kena campak tgh laut..aku gelabah sbb xpndi swim & 1st time kena pki life jacket plus xbiasa lagi..ms ni baru tau ada Msian dlm speed boat kami..dlm boat ni leh muat dlm 20 org camtu..best gilloish laju nya..cuaca pon gileeee sporting...tp,aku xmalu sensrg,sbb minah msia tu pon sama 1st time swimming..*give me 5*


kt monkey cave,lepas p viking cave

Kat tmpt monkey ni,xstop pun..boat ni cuma himpit ke arah gua tu & after we feed the monkeys,terus move.nak bg laluan kt boat lain..jdk,kalu amik cruise,mmg xde harapan nk stop sbb besar sgt..mana muat.

kt phi phi don-souvenir murah kt sini

Pas snorkelling, time tu elok la perut dah lapaq..we stopped kt Phi Phi don dlm sejam.ada 2 section,for halal & non-halal .ada spageti,ayam goreng,nasi,soups,veges & fruits.boleh tahan la food nya.ada pak2 arab yg asik la 100 kali nk tnya food tu halal ke tidak.
siap ada pak arab ni dtg kt aku tnya 'are u sure this is halal ? '..dah sah2 drg dah letak sign halal,ko ingat aku tau ke ayam tu dia sembelih halal ke x.konfiden je la ko mkn sbb ada sign tu.kalu xnak jgn makan.pastu,aku tgk kemain lagi dia belasah ayam goreng tu..dasar...

ayam goreng tu aku amik 10 ketui..kih..kih..

Kat Phi Phi ni ada gerai2 jual souvenir & ada lesen PADI jual kt sini.rugi plak xbeli souvenir kt sini.sbb we xbwk cash byk.ye lah,nk kena snorkelling suma,kang hilang padan muka.jadiknya,duit yg ada tu,we beli fridge magnet.so far,sini la kami dpt harga yg plg murah compared to suma tempat kami dah p kt Phuket.Lagi ke dalam gerai,lagi murah leh bargain..but,we cuma ada 1 hour je,mana sempat.dah la,'minah' tour guide ni dh sound,sapa lambat kena kiss dia..ahahha..dia buat betul ok..ada 3 org laki kena kiss dia,srg kiss kt pipi,srg kt mulot..choiii !!!
After that,suma org takut kena kiss,everytime stop,laju je naik boat..ahaha..padan muka ko kan..termsk la laki aku yg cuak..kih..kih..

brader Msian ni baru pas kiss si 'Jennifer' ni sbb lambat naik boat



last stop kt khai island kot namanya
From 1 island ke 1 island actually, xjauh sgt (maybe sbb speed boat ),tp suma nya superb,,,teruja tgk pantai yg clear sesgt..last stop kt Kahi island ke apa ntah..kt sini lama sket stop dlm 1hour + camtu, & we sambung snorkel..kt sini la dpt tgk ikan nemo gediks dtg & jdk peghak la sgt.,.hu..hu..ms ni dh terer sket balance badan pki life jaket..siap eksyen ke tengah laut sbb terujas..

Sambil2 lepak,geng tour ni jaga beg kitaorg,tp kena bayar dlm 115 baht tuk sewa kerusi tu ( for 2 pax )..sambil2 lepak,Jennifer ni siap bwkkan buah nenas & tembikai..gile manis nenas dia tu..sedap sgt..

kt blkg tu la aku snorkelling..crystal clear pantai nya

Masa ni dah 330 pm..mmg ikut schedule,kena gerak dah..budget smpi kt pier 430 pm.we pon dah letih & kenyang..naik boat aje,mata layu ditambah dgn angin sedap gile...terlelap jugak..padahal speed boat kowt..

Dalam boat,mmg ada mineral water & soft drinks free.ada jugak biskut for snacking.aku mmg puas hati la paid RM 120 ( per person) & dpt good servis mcm ni..puas hati sesgt...

Sampai kt pier,van yg pick up tadi dah tunggu & sent us to hotel.Sbb awai lagi baru 530 pm camtu,apa lagi,terjun pool la dulu barang sejam dua b4 kuar dinner kt town..


balik terjun kolam alang2 dh basah

Pastu malam,we pegi Jungceylon shopping kompleks,kt Bangra Road..dlm 15 mins walking aje..terasa la kemeriahan bandar Patong ni..tarian tiang merata2..hu..hu...we dinner kt food court sini je..masa ni dh kui 930 pm,dh nk dekat tutup,tp tukang kedai still layan we all..ada 3 kedai kt dlm food court yang halal kt sini..


Tom Yum goong ,nasi grg tomyam & coffee ice = 30 baht ..sedap gile tom yum tu


kt blkg hubs berdiri tu ada banner tulis 'Husband Day Care,leave ur husband here,we take care of him,u pay the beer'..banyak cantik muka ko kan..


tarian tiang kt bangra road
Kesian aku tgk penari2 tiang ni..mcm desperate giller ko nk dptkan duit.terkangkang2 pastu muka xde feel..mcm ko kangkang tu for the sake of money je..hmm..no komen..mesti ada sebab nape ko end up jadik penari tiang kan..

Ada tu,tgh sedap2 aku amik pic,kena sound ngan tokei tu..eksklusip agaknya dancer ko tu ,padahal aku tgk dah mcm cik pon aje..dia xde la suh aku delete ke apa,tp,aku pon xkose nk simpan ,so,aku je yg delete..hu..hu..

End of Day 2 yg agak penat sbb tour & jalan kaki plak balik hotel from Bangra Road..nak naik tuk tuk rasa xberbaloi sbb dekat sgt..jalan2 main chak chak ngan laki pon best jugak..bkn org kisah pon ko nk buat apa tgh2 jalan kan..muaahahahha...


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...